2021-05-03 11:34:55 UČENICI POKREĆU PROMJENE Trogodišnji međunarodni projekt „Pokreni promjenu!“ započeo je 2020. godine s ciljem poticanja i razvoja projekata djece i mladih u školama te poticanja mladih na aktivno sudjelovanje u školi i lokalnoj zajednici. Naglasak projekta je na aktivnom sudjelovanju učenika u poticanju i provođenju promjena.
Voditelj projekta u Hrvatskoj, Forum za slobodu odgoja, odabrao je našu školu za partnera u provedbi ovog projekta. Osim naše škole (jedine osnovne) u projektu sudjeluju i četiri srednje škole:
Projekt je započeo u veljači 2020. partnerskim sastancima na kojima je izrađen vremenik aktivnosti i plan rada. Međutim, pandemija Covida-19, karantena i zatvaranje škola, tj. prelazak na nastavu na daljinu, doveli su do promjene načina rada i prilagodbe aktivnosti u svim školama zemalja sudionica. Teško razdoblje iznjedrilo je neke nove probleme i izazove i (još jednom) pokazalo koliko je važno slušati i čuti glas učenika. Zahvaljujući povoljnoj epidemiološkoj situaciji i povratku na nastavu uživo u školama, krajem rujna 2020. započeli smo projektne aktivnosti. Prvi korak bila je provedba fokus grupa s učenicima. U razgovoru s istraživačem s Instituta za društvena istraživanja, učenici su navodili što sve smatraju da je u školi dobro, na čemu bi trebalo raditi, koji su problemi, koje promjene oni žele vidjeti i sl. Rezultati istraživanja (na razini svih uključenih škola u Hrvatskoj) pokazali su kako su učenici prepoznali neke zajedničke teme, poput provođenja nastave na daljinu, rodne ravnopravnosti u školama i želje da se i njihov glas čuje i uvažava. Plakat – aktivnosti u OŠ I. Meštrovića Učenici naše škole istaknuli su zadovoljstvo školom i učiteljima te naveli kako se novoupisani učenici osjećaju dobro i prihvaćeno. Međutim, izdvojili su i kako kod pojedinih učitelja primjećuju neprihvatljivu verbalnu komunikaciju, požalili su se na nedovoljnu protočnost informacija na relaciji razred – učitelj/razrednik – stručna služba i na organizaciju nastave na daljinu tijekom pandemije te su istaknuli kako nedovoljno participiraju u životu škole i njihov se glas ne čuje i ne uvažava dovoljno. Na temelju ovih rezultata osmislili smo različite aktivnosti s ciljem rješavanja navedenih problema (izrada etičkog kodeksa za odnose na relaciji učenik – učitelj; smjernice za zamjenskog razrednika; osvještavanje i rad na temama rodne ravnopravnosti; promjene u radu Vijeća učenika; uvođenje otvorenog sata s ravnateljem; drugačija organizacija nastave na daljinu itd.). Učenici su glavni dionici ovog projekta, ali da bi promjene bile sveobuhvatne i učinkovite, važna je suradnja svih uključenih. Stoga smo proveli ankete i među učiteljima i roditeljima te izradili akcijski plan školskog projekta koji obuhvaća kratkoročne i dugoročne aktivnosti za roditelje, učitelje i učenike (grafički prikaz 1.). Grafički prikaz 1.: Narančastom bojom su označene planirane aktivnosti, a žutom one koje su do sada realizirane.
Dio predstavljenih kratkoročnih aktivnosti je realiziran, a na dugoročnima i dalje vrijedno radimo. Više o aktivnom sudjelovanju učenika u Vijeću učenika i radnoj skupini projekta „Reformatori“ pročitajte u člancima Eme Kovačević, Tije Lojo i Matije Dukića. Zakotrljali smo kotač promjene i dobili prve pozitivne povratne informacije što nas motivira i osnažuje. Osim aktivnosti koje škole obuhvaćene projektom pojedinačno provode, niz aktivnosti je usmjeren i na suradnju s donositeljima odluka u području obrazovnih politika na nivou Hrvatske te na nivou Europske unije. Važno je da se dobre prakse i rezultati šire kroz različite mreže i platforme kako bi što više mladih „pronašlo“ svoj glas te aktivno sudjelovalo u promjenama u obrazovanju i društvu općenito. Naša promjena kreće SAD…
Voditeljice školskog tima "Pokreni promjenu!": Gordana Ljubas, učiteljica hrvatskog jezika Aelita Jurak, učiteljica hrvatskog jezika Irina Maljcov, pedagoginja
|
Osnovna škola Ivana Meštrovića Zagreb |