2023-03-02 20:13:38 Kazališna predstava Kako je Gregor stekao prijatelje Vršnjačko je nasilje, nažalost, dio naše svakodnevice. Često uključuje tjelesno i/ili psihičko zlostavljanje te socijalno isključivanje. Izloženost bilo kojem obliku nasilja kod djece može ugroziti njihov socijalni, kognitivni i emocionalni razvoj. Nasilne događaje žrtva može pamtiti i cijeli život te je velika vjerojatnost da nasilje ostavi dugotrajne posljedice kod žrtve u vidu smanjenja samopouzdanja, straha, izbjegavanja prostora gdje se nasilje odvija, nesigurnosti i osjećaja manje vrijednosti. Prioritet škole trebao bi biti osigurati djeci okolinu u kojoj će se oni osjećati sigurno, voljeno i prihvaćeno. Važno ih je učiti osobinama poput tolerancije, empatije, iskrenosti, brige o drugima, nježnosti i prihvaćanju te im ukazati da su, odabirući takvo ponašanje, donijeli dobro i sebi i drugima oko sebe. Ako se nasilje ipak dogodi, važno je reagirati, ne zatvarati oči, ne zanemarivati i umanjivati događaj. Bitno je djeci pokazati da smo tu za njih, da ćemo im svi mi odrasli pomoći i zaštiti ih. Često je počinitelj nasilja u nekom drugom slučaju bio žrtvom nasilja jer je naučen da će, iskazivanjem moći i ponižavanjem drugih, dobiti ono što želi. I on/ona treba našu pomoć, treba nekoga tko će mu/joj jasno ukazati koja su ponašanja prihvatljiva, koja nisu te mu/joj ukazati na to kakve posljedice njegovo/njezino nasilno ponašanje ima za drugo dijete koje je žrtva nasilja. U školi smo 1. 3. 2023. ugostili učenike Privatne umjetničke gimnazije koji su za nas odigrali predstavu Kako je Gregor stekao prijatelje. Prema tekstu Želimira Ciglara predstavu je režirao Lovro Krsnik koji je zajedno s ravnateljicom Gimnazije Teom Hofman i Ljiljanom Perišić, višegodišnjom ravnateljicom Centra za kulturu Trešnjevka, bio naš gost. Predstava je nastala u sklopu projekta Pitching – forum Ciglari koji je namijenjen učenicima osnovnih i srednjih škola s ciljem jačanja samopouzdanja, buđenja svijesti o sebi, a u svrhu sprječavanja vršnjačkoga nasilja. U našoj školi predstavu su pogledali učenici polaznici građanskog odgoja i obrazovanja Zajednica aktivnih građana – ZAG. Projekt se sastoji od dva dijela: kazališne predstave u trajanju od 25 minuta i drugog interaktivnog dijela – razgovora svih sudionika (izvođača i gledatelja) o problemu o kojem predstava govori. Kako nasilje nastaje? Koji su njegovi izvori? Što kad žrtva nasilja postane nasilnik? Je li borba šakama jedini način da se izborimo za svoje mjesto pod suncem, da zaslužimo (straho)poštovanje ostalih? Je li moguć život bez nasilja? Kako je tijekom razgovora redatelj Krsnik rekao – predstava ne nudi gotove odgovore i rješenja, ali nas potiče da više razmišljamo o ovome problemu, da ne zatvaramo oči pred njim i da potražimo pomoć kad god vidimo da se nasilje događa. Koliko god se činili nemoćni, kad pomislimo da su u borbi protiv nasilja slabi i nezainteresirani i roditelji, i učitelji, i pedagozi i psiholozi, potražimo pomoć jer se sami u toj borbi nećemo moći snaći. Osluškujući i otkrivajući svoje emocije tijekom gledanja predstave i stavljajući se u Gregorove cipele, pokušali smo istražiti mogućnosti drukčijeg rješavanja sukoba. Učenici su vrlo brzo otkrili kako u predstavi, u Gregorovu slučaju, a tako vjerojatno ni u ostalim slučajevima, ništa nije crno-bijelo i da su problemi s nasiljem uvijek složeniji. Više je krivaca u toj priči, a važno je da svatko tko se u njoj nađe preuzme odgovornost – nasilnik prije svega, ali i svi oni koji su mu na bilo koje načine bili mogli pomoći da to ne postane, ali su to propustili učiniti. Vršnjačko nasilje jedan je od većih problema suvremenog društva. Iako svaka škola na ulazu ima pločicu o nultoj toleranciji na nasilje i to želi postići, moramo se svi zapitati što još možemo učiniti da se nasilje smanji. I učenici su sami tijekom razgovora nakon predstave istaknuli da se to ne može napraviti samo plakatima, ružičastim majicama i porukama „Stop nasilju“, već da je za rješavanje problema potrebno puno više. Nadamo se kako je ova predstava bila jedan od koraka na putu prema suočavanju s ovim problemom i pokušaju njegova rješavanja. Voditeljice ZAG-a Gordana Ljubas i Helena Mađer |
Osnovna škola Ivana Meštrovića Zagreb |