2021-05-03 10:18:00

Vijeće učenika u Republici Hrvatskoj i OŠ Ivana Meštrovića

Mnogi znaju što je vijeće učenika (VU), ali ne znaju čemu ono služi, kakvu ulogu ima. Vijeće učenika ima ključnu ulogu u participaciji učenika u radu škole i utječe na interakciju između učenika i škole. Zakonom je određeno da vijeće učenika čine predstavnici svih razrednih odjeljenja te da predstavnik vijeća učenika sudjeluje u radu tijela škole kada se odlučuje o pravima i obvezama učenika bez prava na odlučivanje. To znači da bi predstavnik VU-a trebao biti uključen u donošenje odluka koje se odnose na učenike, npr. trebao bi izreći svoje mišljenje o nastavi na daljinu, ali nema pravo odlučiti što će kako biti. Statutom škole određuje se način rada i djelokrug djelovanja vijeća učenika.

Statutom naše škole, OŠ Ivana Meštrovića, određeno je da vijeće učenika ima iduće mogućnosti: 

priprema i daje prijedloge tijelima Škole o pitanjima važnim za učenike, njihov rad i rezultate u  obrazovanju izvješćuje pravobranitelja za djecu o problemima učenika predlaže osnivanje učeničkih klubova i udruga  daje sugestije glede provedbe izleta i ekskurzija predlaže mjere poboljšanja uvjeta rada u Školi pomaže učenicima u izvršenju školskih i izvanškolskih obveza  predlaže ravnatelju, Učiteljskom vijeću i Školskom odboru mjere za promicanje prava i interesa učenika raspravlja o etičkom kodeksu neposrednih nositelja odgojno-obrazovne djelatnosti u Školi i Kućnom redu prije njihova donošenja obavlja druge poslove određene ovim statutom i drugim općim aktima.

No ispunjava li uvijek vijeće učenika svoje zadaće i je li ono uopće uključeno u rad škole na takav način? To su vrlo česta pitanja na koja odgovor ponekad i nije lako dati. Baš zbog tih pitanja prošle godine pokrenut je projekt „I mene se pita – glas vijeća učenika u vrijeme COVID-19“ kojim su dionici projekta htjeli istražiti u kakvom se položaju našlo vijeće učenika tijekom pandemije bolesti COVID-19. U sklopu projekta provedene su internetske ankete i fokusne grupe, za koordinatore VU-a kao i učenike sudionike u VU-u, kojima su istraživači iz prve ruke htjeli saznati što se točno događa s vijećima učenika. Rezultati su pokazali da su se s početkom pandemije sastanci vijeća učenika smanjili na minimalnu razinu (jedan u polugodištu) te da vijeća nisu u potpunosti ispunjavala svoju ulogu. Razlog tomu, navode koordinatori VU-a, najviše je nedostatak uputa Ministarstva znanosti i obrazovanja te nedostatak tehničke podrške dok s druge strane učenici navode da ne znaju razlog neodržavanja sastanaka. Iz svega je izveden zaključak, uz prijašnja saznanja o radu vijeća učenika u RH, da bi koordinatorima bile korisne jasne upute MZO-a te dodatne edukacije uz primjere dobre prakse, a da bi učenicima dobro došle edukacije o ulozi i važnosti vijeća učenika kako bi se i oni sami mogli više uključiti u život njihove škole.

Sve do sada bile su općenite informacije na razini cijele Hrvatske, a u kakvom se stanju naše Vijeće učenika našlo zbog pandemije i koje su se sve promjene dogodile ove školske godine? Prošle školske godine 2019./2020. održan je samo jedan sastanak VU-a u prvom polugodištu između učenika (i razredne i predmetne nastave) te školske  psihologinje i ravnatelja. Na tom jednom jedinom sastanku sudionici su razgovarali o aktualnim temama te su učenici imali priliku postaviti pitanja na koje su željno htjeli znati odgovore. Tim sastankom prikazana je ona formalna strana vijeća učenika koja je do ove školske godine bila dugo vremena zastupljena. Naime, Vijeće učenika ove škole dosta vremena nije imalo onu pravu ulogu, tj. nije bilo korektno vođeno te se osnivalo samo zato što se moralo osnovati. Što bi značilo da Vijeće učenika nije imalo nikakvu ulogu i utjecaj na odluke koje izravno utječu na učenike te da je sustavno bilo zanemareno. Nažalost, takav stav odrazio se loše na položaj učenika u školi i izgubljen je glas učenika koji je na mnoge probleme mogao ranije ukazati. Iako su svi znali da Vijeće učenika u školi ne obavlja aktivno svoju ulogu, većina nije bila svjesna problematičnosti toga do objave rezultata fokusnih grupa provedenih u sklopu projekta Pokreni promjenu čiji je glavni cilj aktivno sudjelovanje učenika u poticanju i provođenju promjena u školi i lokalnoj zajednici.

Rezultati fokus grupa (provedenih početkom prvog polugodišta ove školske godine) otkrili su rijetke, ali postojeće slučajeve neprihvatljive verbalne komunikacije, nedovoljno uspješan protok informacija na relaciji razred-učitelj/razrednik-stručna služba, rodnu neravnopravnost, neispunjavanje uloge Vijeća učenika i izrazito lošu organizaciju nastave na daljinu (koja je popravljena, ali mogla se spriječiti održavanjem sastanaka Vijeća učenika). Svi ovi problemi mogli su biti riješeni puno ranije, ali nisu. Zato je od ove školske godine koordinaciju i vodstvo Vijeća učenika preuzela pedagoginja koja je i sama jedna od voditeljica projekta Pokreni promjenu u našoj školi. Do sada je održano ukupno 9 sastanka Vijeća učenika, 3 sastanka s učenicima razredne nastave te 6 sastanaka s učenicima predmetne nastave. Učenici na svakom sastanku bez zadrške ispituju sve što ih zanima te u najkraćem mogućem roku dobivaju odgovor. Uz to u planu rada Vijeća učenika ove školske godine je i aktivno sudjelovanje u izmjeni Pravilnika o Kućnom redu škole i izradi Kriterija za izricanje vladanja. Vrlo je vjerojatno da će ove školske godine biti izmijenjen Pravilnik o Kućnom redu škole, no ne i izrađeni Kriteriji za izricanje vladanja zbog priljeva primjedbi i prijedloga za poboljšanje uvjeta rada i izvođenja nastave. Teme koje se često ponavljaju na sastancima su: promet ispred škole, neprimjereno ponašanje učenika, tehnički problemi s pametnim pločama, tabletima i računalima, uništavanje školske imovine, problemi sa školskim WC-ima, pitanja oko popravka prozora i krova (obnova škole u cijelosti), ugroženost održavanja nastave na školskom igralištu i općenito onečišćenje školskog okoliša i mnoge druge. Dio problema u procesu je rješavanja dok dio čeka odgovore ravnatelja koje će učenici dobiti u skorije vrijeme. 

Daleko je naše Vijeće učenika od potpunog uspjeha i ispunjenja svoje zadaće i uloge, ali sada je pod vodstvom pravih ruku i okuplja sve motiviranije učenike te polako budi svijest o važnosti i potrebi glasa učenika u odgojno-obrazovnoj ustanovi kao i u cijelom sustavu.

 

Ema Kovačević, 8. a

Predsjednica Vijeća učenika


Osnovna škola Ivana Meštrovića Zagreb