ISTRAŽIVANJE O ČITANJU (povezanost brzine čitanja i školskoga uspjeha)
Osnovne jezične djelatnosti su slušanje, govorenje, čitanje i pisanje. Slušanje i govorenje usvajaju se spontanom recepcijom, ponavljanjem, razumijevanjem i proizvodnjom govornih poruka. Čitanje i pisanje složenije su jezične aktivnosti / jezične vještine. Razvijaju se u školskoj dobi učenjem i uvježbavanjem. Sve četiri jezične vještine potrebne su za potpunu komunikaciju. Slušajući i čitajući, primamo različite sadržaje, a govoreći i pišući, stvaramo sadržaje.
Sam proces učenja čitanja započinje početnim čitanjem koje formalno započinje u prvom razredu osnovne škole. Naravno, djeca mogu početi i znati čitati već u vrtićkoj dobi, no prvi razred uzima se kao početna točka. Najviša razina čitanja podrazumijeva izražajno i tečno čitanje s naglaskom na razumijevanju pročitanoga. Da bi se ta najviša razina postigla, potrebno je provoditi redovite vježbe čitanja – u početku to je čitanje naglas, a kasnije čitanje u sebi. Ako se čita češće, sama tehnika čitanja bit će s vremenom sve bolja i bolja.
Čitanjem usvajamo informacije, širimo spoznaje, stječemo znanja i napredujemo u obrazovanju.
U tjednu od 13. do 17. veljače 2023. učiteljica hrvatskoga jezika Gordana Ljubas provela je ispitivanje brzine čitanja među učenicima četvrtih razreda. Cilj ispitivanja bio je utvrditi broj pročitanih riječi u minuti.
O čitanju, čitačima i čitateljima, čitalačkoj pismenosti te rezultatima ispitivanja brzine čitanja i istraživanja (povezanost brzine čitanja i školskoga uspjeha, ima li razlika u brzini čitanja između dječaka i djevojčica) pročitajte više u priloženom dokumentu.